Spolar tillbaka bandet

Efter kaoset igår är jag fortfarande helt uppriven,
men vi ska backa bandet och fortsätta där vi slutade
i onsdags kväll. Dock ska jag försöka korta ner det
för förra veckan var ju ganska lugn, denna vecka 
är full av katastrofer och jag behöver verkligen skriva av mig om det.
 
Torsdag morgon var jag helt slut och förstörd
efter min lilla permission. Så jag var så trött
när jag vaknat och ätit frukost att jag somnade om direkt. 
Vaknade till vid ronden, var för trött för att bli nervös, 
men det var ändå den bra läkaren som mest bara undrade 
hur permissen hade gått. Så han va glad att det gått bra. 
Så fortsatte det nästan hela dagen, jag vaknade och somnade
om igen. Somnade medans jag åt och hade chokladpudding
i hela sängen när jag vaknade. Mysigt... 
Fick inte blockaden förens vid typ 13.00, 
men det gjorde det samma, jag var för trött för att bli kissnödig. 
Då är det lixom ganska illa..
Däremot blir det ett ganska bryskt uppvaknande när han ska ge blockaden.
Med den smärtan som kommer då blir man klarvaken direkt.
Var väldigt glad dock över att det var den bra läkaren som
lade blockaden idag igen. Han tar det så himla mycket lugnare,
vilket är väldigt skönt, det gör ont ändå så det räcker.
Sen frågar han om vi ska göra en plan.
Vi har ju höjt metadonen och den har ju hjälpt så bra 
före operationen, så förhoppningsvis ska den tillsammans med 
värme hjälpa mig bra nu med. Så vi kom överens om att vi skulle 
hoppas på att metadonen skulle hjälpa (för er som undrar tar det 
en vecka från det att man höjer/sätter in metadon tills den har sin fulla effekt)
så pass att jag skulle kunna åka hem vartefter. Så vi skulle ansöka om 
vårdmöte till morgondagen, så att jag kunnde åka hem till måndagen 
om det känndes okey. Det tar ju nämligen någon/några dagar efter vårdmötet tills 
dess att hjälpen är insatt så att det går att åka hem.
Så har metadonen hjälpt så ska det finnas möjlighet att åka hem,
så att jag inte måste stanna här längre och vänta.
Hjälper dock inte metadonen så ska jag inte åke hem säger läkaren.
Jag gillar verkligen den här läkaren. Säger att jag tycker att planen
är jätte bra. Vill ju härifrån!
 
Efter att läkaren gått så var jag tvungen att vila ett tag till, 
dels för att jag fortfarande var så trött, men även för att 
det gör så ont att få blockaden, så även om smärtan blir bedövad
snabbt, så gör det så ont att man är helt skakis, det tar en stund att 
lugna ner sig och man blir helt uttömd på energi först. 
Kom till slut upp till toalett och kunnde göra mig iordning lite och duscha, 
men efter det var jag så slut att jag behövde sova en lite stund till. 
Blev en jätte lugn filmkväll med pappa, så trotts blockaden var jag tvungen att vila
hela dagen, men endå skönt att få blockad, att inte ha ont och att kunna gå på
toaletten. Sådana saker betyder så mycket när man plötsligt inte kan göra dom.
 
Fredag morgon kännde jag mig åtminstånde lite utvilad även om jag 
fortfarande var trött. Nu somnade jag åtminstonde inte medans jag åt. 
Eftersom jag visste att det var den bra läkaren så var jag inte nervös 
inför ronden. Ett litet misstag, men och andra sidan är det väll 
bättre att inte vara nervös före det händer istället för att vara nervös
och det inte händer något utan är lugnt. 
Så visst det var min läkare som kom, men sammtalsämnena var inte
lika roliga. Han tittade på min mage och sa att det började se alltför jävlig ut nu. 
Den är supersvullen och fullt med blåmärken runt ärren. 
Så sa han att i och med att man sticker så blir det en infektionsrisk
och dessutom så är den så svullen att när man fortsätter att spruta in 
så försvinner inte blåmärkena utan blir värre och då blir det lite för trångt 
till slut med den vätskan man sprutar in. Då kan det tillslut bli svårt för blodet 
att komma fram till hela magen. Så därför ville han dra ner på blockaderna, 
men han ville inte ta bort dom helt så att jag inte kommer upp längra. 
Dessutom kan jag inte få blockaderna när jag är hemma så det är bra 
att se hur jag klarar mig utan dom. Så han bestämmde att jag skulle vara 
utan blockad imorgon, sen skulle jag få blockad på söndag igen. 
Då tyckte han att jag på söndagen skulle ta permission igen. 
Sen skulle vi fortsätta så, att ge blockad varannan dag om det går. 
Alltså jag förstår verkligen poängen, magen måste vila, 
men det är inget att se i fram emot att vara utan blockad. 
Hur ska jag kissa liksom? Frågade honom om det och han sa 
att jag fick försöka med becken och hoppas att metadonet har 
hjälpt så pass att det går.
FY TUSAN!
Att prova det en dag visst fine, men att fortsätta med det, nej tack!
Dock sa han ju att går det inte så får vi lösa det på annat sätt.
Är dock ändå glad att jag kommer att kunna ducha och så.
 
Så det var inte någon rolig rond, blev väldigt orolig över 
om jag skulle behöva tvingas ligga i min egen avföring eller inte... 
USCH!
Tänkte dock inte ta ut allt i förskott, utan satt uppe hela dagen. 
Satt i fotöljen med mamma och fika och satt vid datorn
nästan hela dagen och för ovanlighetens skull skulle 
mamma vara hos mig hela dagen. Mamma åkte även iväg en sväng och köpte
en semletårta till söterskorna. Det är framförallt två stycken tjejer,
som är så orehört snälla och rara. Dom har kommit och sagt att säg till
om det är något, du är inte till besvär. Vilket är en kommentar som jag typ gråter
över för att jag blir så lättad, jag har hört andra bli behandlad så, men jag har själv aldrig
blivit behandlad så här förut. Dom är så oerhöt snälla och trevliga, får mig på bra humör
och tar sig tid att snacka lite. Dom 2 behandlar mig verkligen helt  annorlunda
mot vad jag någonsin blivit bemött förut. Sen är det ju som sagt många som
jag tycker är bra nu, det är en sådan stor skillnad mot gångerna tidigare.
Så när jag är lite lätt upprörd över ronden kommer än av dom fram och
klappar mig på axeln och säger just den där kommentaren
"Om det är något så är det bara att säga till, du är inte till besvär,
vi tycker om dig och vill hjälpa dig vet du". Så både jag och mamma fällde
några tårar av glädje och sa det att det var så synd att vi inte träffat henne tidigare.
så vi bestämmde oss för att köpa en tårta till personalen och såg till att det
framförallt var till dessa två änglar, men även till dom andra.
Det vart riktigt uppskattat verkade det som. :)
 
Så vi gick ut till sällskaps rummet
till kvällen och för första gången på 2 veckor tittade jag på tv. 
Är väll inte något större fan av Lets dance, men efter att haft urtråkigt
var det riktigt okey att bara ha någonting att göra. 
Nu klarar ju inte jag av när det är massa folk, 
så skulle inte klara av att sitta där ute så mycket, 
men det skulle vara ganska nice om det fanns lite fler tv kanaler. 
Alltså seriöst dom har 1:an , 2:an , 4:an och 6:an.. Jag vet att det här 
är ett sjukhus och inget hotel eller biosalong, men andra avdelningar jag 
har varit på har haft 1:ans-6:ans kanal åtminstånde, alltså 3:an och 5:an också.
Vissa har haft ännu mer. Jag vet att det jag vill ha bara är två till kanaler,
men seriöst 1:an och 2:ans kanal är typ bara nyheter att se eller program
för pensionärer typ.. Liksom vem tittar på dom? Dom andra kanalerna
är ju lite varierade bra och dåliga program. Så har man dessa andra 2
kanaler också så finns det iaf något att titta på, på någon av kanalerna.
Jag har ju datorn, men många som inte har någon annan
underhållnings möjlighet. För är man på sjukhus under en längre period,
så beror faktiskt en del av tillfriskningen på att man känner sig positiv. 
Nu säger jag inte att fler kanaler gör att alla känner sig positiva, 
men det gör att det finns 2 till möjligheter till att det ska bli en bättre 
vistelse för en del. Alla är ju olika och en del skiter totalt i tv:n, men jag 
själv skulle iaf tycka om att alla dom vanliga kanalerna skulle finnas. 
Kunna fortsätta följa sina favorit program. 
Vi lever trotts allt på 2015! Lite underhållning borde finnas. :) 
Aja som det är nu är ju vården så undermåttlig att dom extra 
kronorna det skulle kosta att lägga till dom kanalerna säkert 
skulle göra att vården i sig skulle bli ännu sämmre. dom skulle säkert 
avskeda några undersköterskor eller nått för att få råd med det. 
Tycker att politikerna skulle lägga mer pengar på sjukvården, 
så att det skulle finnas enkel rum till alla, mer personal
och billigare vårdkostnader för dom som söker vård. 
Det skulle verkligen behövas!
 
Så fredagskvällen spenderasdes alltså i fåtöljen framför tv:n 
och sen rakt i säng. Blir verkligen allt för slut av alla mediciner. 
Så kort sagt var torsdagen och fredagen ganska lugna. 
Den nya doktorn lyckades skapa lite lugn och ro i mitt liv. 
Helegen borde inte ändras allför mycket, men börjar redan 
oroa mig för den nya veckan. Trots att man inte ska oroa sig 
innan man är där. Då kanske man bara går runt och oroar sig i onödan. 
Bättre att må bra och sen ta smällen, så ska försöka slappna av 
och inte tänka på det. En sak i taget liksom..
 
Försöker korta ner allt, måste komma ikapp
och skriva om katastrofferna den här veckan. 
 
Men tills dess kom ihåg att
när ingenting är säkert är också 
allting möjligt! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0